Sidebar

21
Pz, Tem

Basın çalışanları 2014 yılına, 2013 yılının son haftalarında El Cezire Türk (14 kişi), tv8, MNG Shop, Radikal ve Habertürk gazetesinde yaşanan işten çıkarmalarla girdi. tv8 çalışanları Acun Ilıcalı'nın kanalı satın almasının ardından işten çıkartılacaklarını medya sitelerinden öğrenirken, Radikal çalışanları aldıkları e-posta ile işsiz kaldıklarını öğrendi. Medyada sermayenin yeniden yapılanması ile iktidar yandaşı haline getirilen kurumlarda, bu güne kadar iktidara önemli destek sunan bazı köşe yazarları da bu dönemde işten çıkartıldı. Yurt gazetesinde uzun süredir aksayan maaş ödemeleri bu ay da çalışanların mağdur olmasına yol açtı.

 

AKP ile Gülen cemaati arasında yaşanan çatışma nedeniyle basına yönelik baskılar Ocak ayında daha da arttı. Yayın yasakları ve soruşturmaların yanı sıra bazı yayın kuruluşları bünyelerinde bulunan 'karşı görüşlü' gazetecileri işten çıkarttı.

2014'ün ilk günlerinden itibaren basın çalışanlarına yönelik kıyım devam etti. İşte Ocak 2014'te medya sektöründen yaşanan tablodan derleyebildiklerimiz.

 

2 OCAK - Vatan Gazetesinde röportajlar yapan Mine Şenocaklı işveren ile anlaşarak gazeteden ayrıldı. (kaynak: medyaradar.com)

- Habertürk Gazetesi HT İstanbul'un yayın yönetmeni, ünlü ilahiyatçı Zekeriya Beyaz'ın oğlu Oğuzhan Beyaz‘ı işten çıkardı

3 OCAK - Yılın ilk günlerinde aralarında, Yeni Asır Gazetenin Haber müdürü Muzaffer Oktay, Burhanettin Kamay, Halil Vural ve  spor servisi editörü Murat Attila ile yine spor servisinden Mehmet Aslan'ın da bulunduğu 13 kişi işten çıkartıldı.

- Habertürk gazetesinde yazıişlerinde editör olarak görev yapan Yusuf Demir ile fotoğraf editörü Fatih Sarıbaş'ın görevlerine son verildi.

- Hükümet karşıtı yayınları nedeniyle Zaman gazetesi önünde toplanan ve kendileri Sivil Dayanışma Platformu olarak tanıtan bir grup, Başbakan Erdoğan’a destek vererek “Ustanın askerleriyiz” sloganı attı

- TRT’nin Kürtçe yayın yapan kanalı TRT 6 (TRT ŞEŞ) Koordinatör Yardımcısı Sedat Dalda, Haber Müdürü Cumali Çaygeç, Yayın Müdürü Çetin Tüzün (Diyarbakır’a gönderildi), İdari Müdür Ali Kemal (TRT Türk’e yollandı), Haber İstihbarat Müdürü Mehmet Çığın görevinden alındı. Dış Haberler Dairesi Başkanlığı’ndan Mehmet Çolak ile Mehmet Yekta da görevden uzaklaştırıldı.

4 OCAK - Suriye’de El Kaide bağlantılı bir örgüt tarafından kaçırılan Milliyet Gazetesi muhabiri Bünyamin Aygün 42 gün sonra serbest bırakıldı ve Türkiye’ye döndü.

5 OCAK – Sabah ve atv'nin Çalık Holding'den Kalyon Grubu'na satışının ardından 7 dergi kapatılmış, Takvim Gazetesi'nin 3 çalışanı işten çıkartılmıştı. Bu kez de Mardin'de asit kuyularına atılan kişilerle ilgili habere şoförsüz arabayla gittiği sırada gazetenin arabasıyla kaza yapıp 38 gün yoğun bakımda kalan muhabir Ali Balcı başta olmak üzere havalimanı muhabiri Serdar Canipek, şube muhabiri Ufuk Köroğlu, haber merkezi muhabirleri Nurdeniz Eken, Bülent Ergün, Dilek Kantoğlu, haber merkezinde redaktörlük yapan Eren Kayar, sayfa sekreterleri Dilcu Aygün, Türkan Toygarışık ve fotoğraf servisinde görev yapan Erhan Doğan'ın görevlerine son verildi. Grupta tesnikat yöneticilere de sıçradı,  Sabah Gazetesi'nin yazıişleri müdürü Bülent Denli ile Barış Soydan'ın, Yazı işleri Müdür yardımcısı Esin Sungur'un'ın görevlerine son verildi.

6 OCAK -  Tekirdağ Şarköy Asliye Ceza Mahkemesi, gazeteci Yakup Önal’ı “Elinde kalem var diye her şeyi yazarım diyen bu terbiyesize gün gelir elindeki kalem bir yerine batar” sözleriyle tehdit eden Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) belediye meclis üyesi Ali Bayraktar’a para cezası verdi. Hakim Dilek Kökçek, 27 Aralık’ta görülen karar duruşmasında, sözleriyle Şarköy’ün Sesi gazetesi yazı işleri müdürü Önal’ı hedef alan Bayraktar’ı 87 gün karşılığında 1.740 TL adli para cezası ödemeye mahkum etti. (Kaynak: http://bianet.org/bianet/insan-haklari/152608-hapis-gazeteciler-icindir?bia_source=newsletter )

 

7 OCAK – Sabah Gazetesi'nde Özel İstihbarat Servisi'nde 1 yıldır görev alan İsmail Umut Arabacı işten çıkartıldı

- Gezi eylemleri sırasında yazdığı "Mesele sadece Gezi Parkı değil arkadaş, sen hala anlamadın mı? hadi gel"  şeklindeki twitter mesajı nedeniyle hakkında soruşturma açılan sanatçı Mehmet Ali Alabora için takipsizlik kararı verildi

- 14. Ağır Ceza Mahkemesi’nde görülen Hrant Dink cinayeti davasında sanıklardan Yasin Hayal'in abisi Osman Hayal ve Zeynel Abidin Yavuz hakkında yakalama kararı çıkarıldı. İki kişi gözaltına alınmalarının ardından ifadeleri alınarak serbest bırakıldı.

8 OCAK - Tensikatların yaşandığı Sportstv spikeri Cihan Eldem işten çıkartıldı

- Sabah ve atv şirketlerinin sahibi Turkuaz Grubunda işten çıkarmalar dağıtım ve matbaaya da sıçradı. Adana Turkuvaz Dağıtım denetimden 1 kişi, Ankara Dağıtımdan 2 kişi,Ankara Matbaadan 7 kişi, İstanbul Dağıtımdan da şu an için 4 kişi çıkartıldı.

- Öldürülen Evrensel Gazetesi muhabiri Metin Göktepe mezarı başında anıldı.

9 OCAK -  TBMM Başkanvekili Sadık Yakut son siyasi gelişmeleri değerlendirmesi için "Savcının ne yapması gerektiğini bilen bir insansınız. siz olsaydınız ne yapardınız" şeklindeki sorusuna "Ben olsaydım ebeni öperdim senin" yanıtı verdi.

- 4 Ocak 2014 Cumartesi tarihli 'Algıyı yönetmek' başlıklı yazısında, Merkez Bankası'nın para politikasını değerlendiren Sabah Gazetesi yazarı Meliha Okur’un işine son verildi

- Fethullah Gülen, Sabah Gazetesi yazarı Sevilay Yükselir'in 29 Aralık 2013 tarihinde 'Kim kaybetti şimdi?' başlıklı yazısında şahsına yönelik aşağılanma bulunduğu gerekçesi ile suç duyurusunda bulundu.

10 OCAK - tv8 kanalının MNG Holding’den Acun Ilıcalı’ya satışının ardından iş akdi fesh edilen spor yorumcusu Serhat Ulueren Vatan Gazetesi’nde yayımlanan yazısında, ekibiyle birlikte Temmuz 2014’e kadar sözleşmesi olmasına rağmen işten çıkartıldıklarını MNG Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Nazif Günal tarafından kendisine alacaklarının sadece yüzde 20’sinin teklif edildiğini yazdı. Ulueren ekibi ile birlikte sözleşmeden kaynaklanan tüm hakları içib kanalın eski ve yeni sahiplerine dava açtıklarını belirtti.

13 OCAK - Katıldığı televizyon programında hükümete yönelik eleştirilerinin ardından Yeni Şafak gazetesindeki işinden çıkartılan Murat Aksoy kişisel sitesinden veda yazısı yayımladı.

- Habertürk Gazetesi Diyarbakır’da 5 yıldır görev yapan muhabiri İlyas Akengin’i işten çıkardı

16 OCAK - RTÜK yolsuzluk oeparsyonları ile ilgili haberler nedeniyle Samanyolu TV, Bugün TV, Kanal Türk, MTV, Cem TV, Sokak TV, Halk TV, Ulusal TV gibi kanallara uyarı cezası verdi.

14 OCAK - Silivri Cezaevi yerleşkesi karşısında bulunan 15. Ağır Ceza Mahkemesi'nde görülen 19 tutuklu 46 gazetecinin yargılandığı KCK Basın davası duruşmasın müdafi avukatların bulunduğu "reddi hakim" talebi reddedildi. Mahkeme, gazeteci Nahide Ermiş'in tutuklu kaldığı süre ve mevcut durumunu göz önüne alınarak tahliyesine karar verdi. Bir sonraki duruşma 4-7 Mart 2014 tarihinde görülecek.

- DHKP-C'ye üyelikte yargılanan Yürüyüş dergisi yazı işleri müdürü Mustafa Doğru tahliye edildi. Aynı iddiayla yargılanan derginin muhabiri Kaan Ünsan’ın davasına da 3 Nisan’da devam edilecek. Dergi muhabiri Naciye Yavuz’un davası da 23 Ocak’ta sürdü.

17 OCAK - Yolsuzluk operasyonu sonrası bir çok devlet kurumund ayaşanan görevden alma operasyonları TRT’ye de sıçradı. TRT'de Haber Dairesi Başkanı Ahmet Böken'in görevden alınması ve yerine Nasuhi Güngör'ün atanmasının ardından bugün toplam 12 yönetici görevden alındı.

- Yolsuzluk operasyonlarının ikinci dalgası için yayın yasağı kararı verildi.

- İçişleri Bakanı Efkan Ala, yolsuzluk operasyonları ile ilgili soru soran gazetecileri "Benim orda adını andığım bir şey oldu mu? Arkadaşlar gazeteciliğinizi bizim yaptığımız iş gibi yapacaksınız"  diyerek azarladı

18 OCAK - İnternet kullanımı ile ilgili kısıtlamalar ve sansür getirecek olan yasal düzenlemeyi protesto edenler polisin sert müdahalesi ile karşılaştı. 3 kişiye dahi TOMA ile tazyikli su sıkan polis, bir kişiye de yakın mesafeden boyalı mermi atan silahla atış yaparak gözünden yaralanmasına neden oldu. Gösteriyi izleyen haberciler de polisin saldırısına uğradı, Birgün Gazetesi muhabiri Elçin Yıldıral polisler tarafından tartaklandı. Polisin fotoğraf makinesıne el koyma çabası diğer gazetecilerin araya girmesi ile engellendi. Polisin bu sırada Taraf muhabiri Ayfer Çalıkıran'a “O makinayı kafanda parçalarım” dediği duyuldu.

19 OCAK - Öldürülen gazeteci Hrant Dink’in anma töreni öncesinde Taksim Gezi Parkı polisler tarafından bariyerlerle kapatıldı. Toplanmaların olduğu yere 3 adet TOMA yerleştiriletek insanlar tedirgin edildi. Bu arada güzergah üzerinde görev yapan bazı polislerin katil Ogün Samast’ın cinayet günü taktığı beyaz berenin benzerini takması tepki çekti.

20 OCAK - Agos Gazetesi’nin öldürülen Genel Yayın Yönetmeni Hrant Dink’in öldürülmesinin yıldönümünde yapılan anmanın ardından gazetenin internet sitesi saldırıya uğradı. Saldırganlar siteye ırkçı mesajlar bıraktılar.

21 OCAK- 17 Aralıktarihinde başlayan yolsuzluk operasyonlarının ilk dalgası için yayın yasağı kararı verildi

- Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM), 2001 yılında Mezopotamya Yayınları’nı hukuka aykırı şekilde yasakladığı gerekçesiyle Türkiye’yi, AİHS’nin 10. Maddesini ihlal etmekten 5 bin avro tazminat ödemeye mahkum etti.

- DHKPC Davası’ndan tutuklu yargılanan Artı İvme dergisi sorumlu müdürü Fatih Özgür Aydın ve Yürüyüş dergisi dağıtımcısı Doğan Karataştan tahliye edildi. İstanbul 16. Ağır Ceza Mahkemesi, aynı dosyadan tutuklu olan derginin muhabiri Yeliz Kılıç ve aylık Tavır dergisi yazarı Veysel Şahin’i tahliye etmedi. Yargılama 29 Nisan’da sürecek.

22 OCAK - Hürriyet gazetesi, 30 yıldır gazetenin satın alma görevini yürüten Nikifor Bilak'ın görevine son verdi.

23 OCAK- Sosyal paylaşım ağı twitter’da "Öfke, hiddet, tehdit, yalan gırla. Bıktık artık. Allah belanı versin defol git. Geber inşallah" mesajını paylaşan Vatan Gazetesi spor yazarı ve DHA muhabiri Kadir Çetinçalı, sözlerinde Başbakan’ı kast ettiği iddiası ile Vatan Gazetesi’nden çıkartıldı. Gazeteden yapılan açıklamada “Gazetemize zaman zaman spor yazıları yazan Kadir Çetinçalı dün kişisel twitter hesabından isim vermeden Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ı hedef aldığı düşünülen, hakaret içeren bir tweet attı. Daha sonra aldığı tepkiler nedeniyle bu tweeti sildi, hedefinin Başbakan olmadığını ileri sürdü. Ancak kimi hedef alırsa alsın, hiçbir ahlaki değerle bağdaşmayan bu davranışı nedeniyle şu andan itibaren gazetemizle ilişkisi kesilmiştir. Okuyucularımıza duyurulur…” denildi

- Anadolu Ajansı, Başbakan Erdoğan’ın Brüksel’de öğrenci yurtlarıyla ilgili yaptığı ve “Bu yurtlar (..) her odada üç karyola, tuvalet banyosu içinde, çalışma masaları içerisinde” sözlerinin yer aldığı konuşmayı sansürledi; servis ettiği üç haberde konuşmanın diğer bölümlerine yer verdi.

24 OCAK - Türkiye Gazetesi işe aldığı Gökhan Özdağ’ı 6 gün sonra işten çıkardı. Gazeteye karşı kötü niyet davası açacağını ifade eden Özdağ’ın Fettullah Gülen cemaatine yakın olduğu gerekçesiyle işten çıkartıldığı iddia edildi. (Kaynak: medyaradar.com)

- Kanal D’de yayınlanan Beyaz Show adlı programa katılan Serenay Aktaş canlı yayında dekoltesini kapatması ve dikkatli olması konusunda sunucu Beyazıt Öztürk tarafından uyarıldı

- Öldürülen gazeteci Uğur Mumcu mezarı başında anıldı.

25 OCAK - Agos Gazetesi’nin internet sitesi bir kez daha ırkçı saldırıya uğradı. Saldırganlar siteye “Sadece şunu anlamızı istiyoruz bu ülkedeki herkes kardeştir ayıranlar kalleştir. Türkler hiç bir zaman soykırım yapmamıştır, zaten yapsaydı siz dünya üzerinde yaşamıyor olurdunuz” mesajını bıraktı

28 OCAK - Başbakan Erdoğan, partisinin grup konuşmasında Doğan Grubu’nu da hedef aldı. Erdoğan, “Türkiye’de bir kısım medya, bazı işadamları ve iş dünyası örgütleri, bazı sivil toplum örgütleri, hatta CHP başta olmak üzere bazı siyasi partiler ne yazık ki yurtdışında kendi ülkelerini, kendi ekonomilerini kötüleme, karalama vazifesi üstlenmişlerdir. Gezi olayları sırasında biz bunun ibretlik br örneğini yaşadık… (Bir partilinin BBC de görmüyor siye seslenmesi üzerine) Sadece BBC mi? Wall Street Journal. Bu gazetelerin patronları kimler? Geçenlerde İngiltere’de benzer bir şeyi yaptılar. Cameron hemen gazeteleri kapattı. Ondan sonra Amerika’dan vurmaya başladılar. Zihniyet aynı…” diye konuştu.

- İngiltere Büyükelçiliği yetkilileri, Başbakan Erdoğan’ın, İngiltere Başbakanı David Cameron’un da gazete kapattığı iddiasıyla ilgili “Bir yanlışlık olmalı. Cameron gazete kapatmadı” açıklaması yaptı. News of The World gazetesi, çok sayıda tanınmış kişinin telefonlarının dinlendiğinin ortaya çıkması üzerine gazete sahibi Rupert Murdoch’un kararıyla 2011’de kapatılmıştı.

31 OCAK- Sözcü Gazetesi’nin manşetinde “Cumhuriyet” kelimesinin hatalı yazılmasından sorumlu tutulan Gece Sorumlusu Sezai Elgin ve sayfa sekreteri Tolga Özkan işten çıkartıldı.

Uzun süredir maaş ödemekte zorlanan Yurt Gazetesi’nin yazarları Mustafa Sönmez ve Atilla Özsever son yazılarını yazarak okurlara veda etti.

- Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı tarafından sendika.org, cumhuriyet.com.tr ve t24.com.tr ye e-posta ile yapılan bildirimlerde yolsuzluk operasyoları ile ilgili haberlerin siteden kaldırılması istendi. cumhuriyet.com.tr ye yapılan bildirimde mahkeme kararına yer verilmezken, sendika.org dan yayın yasağına konu olmamasına rağmen yolsuzluk operasyonunda gözaltına alınanların isimlerinin yayından kaldırılması istendi. T24’e yapılan bildirimde ise CHP milletvekili tarafından TBMM’de verilen soru önergesi ile ilgili haberin ayından kaldırılması istendi.

 

İşkolumuzda karşılaştığınız hak gasplarını, sorunları bize iletebilirsiniz